ÕPPEAINE ÜLDANDMED | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ainekood | PK.1181 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eestikeelne nimetus | Veekogude ökotoksikoloogia ja kalade füsioloogia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingliskeelne nimetus | Aquatic ecotoxicology and fish physiology | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktuuriüksus | KH Põllumajandus- ja keskkonnainstituut, Hüdrobioloogia ja kalanduse õppetool |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kogumaht (1 EAP=26 tundi) | 5 EAP | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kogumaht kuni 31.08.2009 | 3 AP | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AP*1,5 kuni 31.08.2009 | 4,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kestus semestrites | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lõpphindamine | Eristav | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Õppeaine on VÕTA korras arvestatav |
Jah | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Õppekavad, kuhu aine kuulub | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalandus ja rakendusökoloogia (214638) | Bak | 2022/2023 | 2023/2024 | 2024/2025 | 2025/2026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eesmärk eesti keeles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Õppeainega taotletakse, et üliõpilane oskab veekogude ökotoksikoloogia ja kalade füsioloogia alusteadmiste taustal iseseisvalt aru saada veekogude kaitse põhimõtetest. Üliõpilane omab ülevaadet peamistest toksilistest ainetest ja nende mõjust veeorganismidele. Üliõpilane mõistab kalade stressi olemust. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eesmärk inglise keeles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Student is able on the basis of ecotoxicological and fish physiological independently understand principles of protection of water bodies. Student has an overview about biological effects of xenobiotics |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Õpiväljund eesti keeles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Õppeaine eduka läbimise järel üliõpilane
- teab peamisi toksilisete ainete gruppe - tunneb toksiliste ainete mõjumise peamisi mehhanisme - tunneb veekogude reostuse hindamise peamisi meetodeid - oskab hinnata kalade stressi - valdab spetsiifilisi terminoloogiat ja oskab protsesse omavahel seostada |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Õpiväljund inglise keeles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
On completion of this course the student should be able to:
Knows main classes of toxic agents in water bodies Knows main effects of toxic agents Knows main mehods for assessment of water pollution Can estimate fish stress Knows specific terminology and can connect main toxicological processes in water bodies |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sisu lühikirjeldus eesti keeles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursus annab lühiülevaate veetoksikoloogia ajaloost, peamistest toksiliste ainete gruppidest ja nende mõjust, samuti nende ainete metabolismist. Käsitletakse faktoreid, mis mõjutavad keemiliste ainete kontsentratsioone ja toksilisuse astet veekeskkonnas. Tuuakse näiteid akuutse ja kroonilise toksilisuse testidest, nii laboratoorsetest kui ka välitingimustes teostatavatest. Käsitletakse biomarkeri kontseptsioone erinevatel organisatsioonilistel tasemetel ja nende kasutamist vee reostuse hindamisel. Vaadeldakse toksilisuse andmete kasutamise võimalusi seoses keskkonnaseisundi ja vee kvaliteedi kriteeriumidega.
Kursuse kalade füsioloogia osas lähenetakse kaladele peamiselt rakendusfüsioloogia vaatepunktist. Käsitletakse üldise stressireaktsiooni kujunemist kaladel, osmoregulatsiooni, kalade tsirkulatsiooni ja hingamist ekstremaalsetes tingimustes. Vaadeldakse kalade sensoorseid organeid ja nende funktsioneerimist sõltuvalt elukeskkonna kvaliteedist. Käsitlemist leiavad füsioloogilised muutused kui biomarkerid ja kalade tervis erineva reostusastmega veekogudes. Praktikum sisaldab toksikoloogilisi ja füsioloogilisi katseid veeorganismidega ja tulemuste analüüsi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | / | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÕPPEAINE ÜLDANDMED | ||||||||
This series of lectures present basic concepts employed in aquatic toxicology studies as well as examples of methods of aquatic toxicity testing. There will be given short history of aquatic toxicology and will be summarized the toxicity of different types of pollutants, such as metals, pesticides, PCBs, PAHs, estrogenic substances, etc., to aquatic organisms. Special attention is paid to sublethal effects of chemical exposure on aquatic organisms. Concept of biomarkers as water quality monitors will be presented and will be discussed the factors that affect the distribution, fate and bioavailability of toxic substances in the aquatic environment. |
||||||||
2 | / | 2 | ||||||